Det blev en oväntad och dramatisk vändning i Markéta Vondroušovás karriär. Den tidigare Wimbledon-mästaren har av en oberoende tribunal fått en fyraårig avstängning efter att hon vägrade låta utföra ett antidopningstest den 3 december 2025.
Vondroušová skrev in sig i historieböckerna med sin sagolika seger på Wimbledon 2023, då hon som första oseedade spelare vann damernas singel genom att besegra Ons Jabeur i finalen. Nu hotas hennes framtid på touren – avstängningen löper till den 21 juni 2030.
Vid händelsen i december anklagades hon för att ha förhindrat en dopningskontrollant från att gå in i hennes bostad för kontroll. Vondroušová hävdade att hon var rädd för sin säkerhet och menade att kontrollen inte följde korrekt protokoll. Hon har också lyft fram sin psykiska hälsa och stress som faktorer i sitt beslut.
Tribunalen bedömde dock att hon saknade en övertygande motivering för att avböja testet och slog fast att vägran i praktiken behandlas på samma sätt som ett positivt test. Spelaren har rätt att överklaga domen till idrottens skiljedomstol (CAS), och ett sådant överklagande kan förändra utgången framöver.
Fallet väcker viktiga frågor om balansen mellan spelarsäkerhet och nödvändigheten av opartiska, oförutsägbara kontroller för att skydda ren idrott. Oavsett vad som händer i överklagandet innebär beslutet ett tungt bakslag för en av tennissportens mest överraskande och älskade titelhållare.